РЕЗУЛЬТАТИ СЬОМОЇ ФОКУС-ГРУПИ «МОНІТОРИНГ ЗМІН У МИТНІЙ СФЕРІ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ ЗАПРОВАДЖЕННЯМ В УКРАЇНІ ВОЄННОГО СТАНУ»

09 грудня 2022 року Асоціація митних брокерів України провела фокус-групову дискусію щодо чинних умов здійснення експортно-імпортних операцій, оформлення транзитних вантажів у системі NCTS, правил ведення митно-брокерської діяльності.

На думку учасників дискусії, процес оформлення вантажів у режимі експорт не змінився з початком дії на території України воєнного стану. Проте варто зазначити, що спеціалізація опитаних експертів – це імпорт вантажів.

Більш активне обговорення викликала процедура оформлення вантажів у режимі «імпорт». Основне питання, яке, на думку учасників ФГД, потребує негайного вирішення – це визначення митної вартості та кількість митних оглядів, які наразі ініціюються митними органами. Нагальну актуальність зазначених питань доводить те, що у дискусії брали участь митні брокери, які працюють з великими імпортерами продукції з прозорими ці новими пропозиціями. Причини митних оглядів, на думку учасників, зачасту алогічні та призводять до затримки доставки вантажів і додаткових витрат, особливо у разі необхідності митного огляду перед вихідними днями.

Затримки в оформленні імпортних операцій відбуваються також у зв`язку з об`єктивними причинами – повітряні тривоги, вимкнення світла (не всі митні пости оснащені засобами безперебійного живлення). Однією з пропозицій від учасників дискусії є надання доступу митникам у програму «Інспектор-2006» поза робочим часом. Це дасть можливість оперативного оформлення вантажів, враховуючи аварійні та планові відключення світла.

Митні брокери сподіваються на визначення та застосування критеріїв довіри митниці до великих імпортерів. Це передбачає здійснення митного оформлення товарів без митних оглядів проте з можливістю в будь-який момент зробити аудит з метою перевірки здійснених оформлень. Така система успішно працює на території країн ЄС, при цьому без обов`язкової вимоги отримання статусу уповноваженого отримувача чи авторизованого економічного оператора.

Питання підтвердження митної вартості не є оперативним. Адже представники митних органів, які погоджують митну вартість, можуть декілька днів бути відсутніми, що зумовлює затримки у доставці вантажу. Негативною практикою є прийняття на фінальному етапі митного оформлення неочікуваного рішення про підняття митної вартості. На жаль, учасники дискусії неодноразово стикалися із такими викликами і впродовж повномасштабної війни.

Про роботу «єдиного вікна»: один з учасників дискусії підкреслив про збереження вагомого впливу людського чиннику під час проведення харчового контролю. Ішлось про те, що на одному митному посту контроль може бути здійснений швидко та без додаткових вимог, а на іншому – такий самий товар оформляється винятково за умови надання додаткових документів, що значно ускладнює та затримує процес митного оформлення та логістику в цілому.

Проблемою залишається підтвердження митної вартості для товарів китайського походження: навіть за наявності необхідних підтверджуючих документів митну вартість митники досить часто визначають за резервним методом.

Учасники дискусії погоджуються у тому, що необхідно на законодавчому рівні визначити вичерпний перелік документів, що обов’язково надаються для підтвердження митної вартості товарів та який гарантовано унеможливив безпідставне підвищення митної вартості представниками митниці.

Митні брокери вважають, що дійсним спрощенням є оформлення товарів за деклараціями типу ЕА. Отже немає сенсу припиняти їх застосування. У перспективі замість ЕА планується застосування декларації типу АА за умови оформлення декларації Т1 європейським гарантом. Але необхідною умовою є заїзд машини на термінал, що нівелює спрощення. Залишається актуальним і питання вартості оформлення Т1. Адже європейські гаранти пропонують дуже високі ціни за оформлення Т1 через продовження воєнних дій на території України.

Стосовно взаємодії з митними органами учасники зауважили, що в перші місяці війни взаємодія з митними органами відбувалася оперативно та якісно. Особливо це стосувалося оформлення вантажів для Міністерства оборони України. Учасники дискусії підкреслили швидкість роботи митних інспекторів у МАПП «Порубне». Наразі складається враження, що війна вже закінчилася і затримки в оформленнях мають тенденцію до повернення.

Щодо отримання статусу АЕО та інших спрощень, пов`язаних з міжнародним застосуванням системи NCTS: бізнес розуміє безумовні переваги та спрощення, проте звертає увагу на незрозумілість процедури та складність заповнення анкети самооцінки та отримання спрощень для більшості підприємств України, зазначаючи, що перелік підприємств, які вже є АЕО в Україні надто обмежений. Також думка учасників дискусії єдина – всі спрощення доступні для великих підприємств, а не для малого бізнесу.

Від профільних Асоціацій бізнес очікує сприяння та допомогу в отриманні спрощень, які надає АЕО. Об`єднання та захист інтересів митних брокерів повинно здійснюватися передусім через активні дії з боку професійних Асоціацій.

РЕЗУЛЬТАТИ ШОСТОЇ ФОКУС-ГРУПИ «МОНІТОРИНГ ЗМІН У МИТНІЙ СФЕРІ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ ЗАПРОВАДЖЕННЯМ В УКРАЇНІ ВОЄННОГО СТАНУ»

Такі фокус-групові дискусії АМБУ планує проводити щомісяця з метою моніторингу змін у митній сфері, пов’язаних із запровадженням в Україні воєнного стану.

Якщо Ви бажаєте долучитися до обговорення – направте нам запит на e-mail: info@ambu.org.ua, або зателефонуйте: +380953046894

Будемо раді бачити Вас серед учасників наших наступних заходів.

РЕЗУЛЬТАТИ ВОСЬМОЇ ФОКУС-ГРУПИ «МОНІТОРИНГ ЗМІН У МИТНІЙ СФЕРІ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ ЗАПРОВАДЖЕННЯМ В УКРАЇНІ ВОЄННОГО СТАНУ»

Telegram | Facebook | Site | Linked In

Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю» за сприяння Європейського Союзу (https://ec.europa.eu/info/aid-development-cooperation-fundamental-rights_en), який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю Асоціації митних брокерів України і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.