РЕЗУЛЬТАТИ ФОКУС-ГРУПИ «МОНІТОРИНГ ЗМІН У МИТНІЙ СФЕРІ В УМОВАХ РОСІЙСЬКОЇ АГРЕСІЇ ПРОТИ УКРАЇНИ»

Вперше у цьому році 07 квітня 2023 року Асоціація митних брокерів України провела фокус-групову дискусію щодо чинних умов здійснення експортно-імпортних операцій, оформлення транзитних вантажів, взаємодії з представниками Держмитслужби.

Учасники дискусії – митні брокери та експерти з митної справи, обговорюючи тенденції ЗЕД впродовж останніх кількох місяців, зазначили про відсутність значимих змін. Це стосується як напрямів експорту та імпорту товарів, так і логістичних викликів щодо їх здійснення.

У зв`язку з воєнною агресією росії в Україні переважна більшість оформлень товарів здійснюється на кордоні України/ЄС у міжнародних автомобільних пунктах пропуску (МАПП). Навантаження на західний кордон України є чималим, а пропускна спроможність міжнародних автомобільних пунктів пропуску залишається однією з нагальних проблем.

За відповідями митних брокерів, обсяги експорту (товар – обладнання) впродовж останніх місяців збільшилися, а процедури митного догляду товару при оформленні експорту вантажів сповільнились. Це призводить до додаткових витрат часу на доставку товарів кінцевому замовнику. Однією із вагомих причин – позиція Польської сторони, зокрема вимоги додаткових документів для ввезення обладнання. Натомість інші країни ЄС таких зобов’язань українському бізнесу не висувають.

У складній ситуації опинились українські експортери аграрної продукції. Адже Польща повернула перевірки з боку власної ветеринарної служби. Це збільшило традиційно чималі черги на україно-польському кордоні (авто знаходились в очікуванні перед пунктом пропуску до 4х діб).

Вирішення проблеми учасники фокус-групи вбачають у проведенні спільних нарад за участю представників митної служби України та Польщі на рівні начальників митних постів з метою пошуку ефективного рішення для зменшення черг на кордоні.

Є і позитивні тенденції. З III кварталу 2022 року Україна працює у системі NCTS на міжнародному рівні, що дає змогу суб`єктам ЗЕД відкривати декларації Т1 безпосередньо в Україні. Порівняно з періодом застосування NCTS на національному рівні і початковими етапами подачі декларацій Т1 UA (весна-осінь 2021 року) – оформлення відбувається набагато швидше та кількість таких декларацій значно збільшилася.

Учасники ФГД зазначили, що у МАПП «Ягодин» працює механізм «електронної черги», що дійсно забезпечувало спрощення перетину кордону автоперевізникам. Проте з 06 квітня 2023 року за ініціативою Польщі чергу розділено на два потоки – черга на виїзд та на ветеринарний контроль. У зв`язку з необхідністю надання паперового екземпляру ВМД та деякою неузгодженістю вимог щодо переліку необхідних документів зі сторони Державної служби України з безпеки на транспорті, Державної прикордонної служби та Держаної митної служби рівень ефективності роботи електронної черги значно знизився.

Актуальним питанням залишається уніфікація та надання у зрозумілому для представників бізнесу (митних брокерів) форматі вимог щодо експорту особистих речей громадянами. На разі мають місце ситуації, коли інспектори на внутрішніх митницях не беруться за оформлення таких декларацій, пропонуючи митним брокерам надавати цю послугу безпосередньо на кордоні, а митні брокери в свою чергу мають багато відкритих питань щодо оформлення таких декларацій.

Основна проблема, яка, на думку учасників ФГД, потребує негайного вирішення – це визначення митної вартості. Сьогодні зазначена процедура залишається максимально непрозорою, містить корупційну складову.

Учасники групи звернули увагу, що оформлення товару в режимі «імпорт» часто відбувається «за таблицями». Тобто представники митних органів використовують наявні табличні дані та приймають рішення з приводу митної вартості на конкретно ввезений товар, що виконує, на думку представників бізнесу, передусім функцію наповнення бюджету.

Також має місце різниця у розрахунках митних платежів на транспортні засоби різними брокерами, що зумовлює недобросовісну конкуренцію між компаніями через непрозорий, «табличний» підхід у розрахунку митних платежів та відсутності уніфікованого підходу та єдиної системи на всіх митних постах.

Стосовно взаємодії з митними органами учасники зауважили, що комунікація бізнесу та представників митниці відбувається оперативно та якісно – надання документів за запитом відбувається у режимі онлайн, що значно спрощує роботу та економить час.

Такі фокус-групові дискусії АМБУ планує проводити надалі регулярно з метою моніторингу змін у митній сфері, пов’язаних із запровадженням в Україні воєнного стану.

Якщо Ви бажаєте долучитися до обговорення – направте нам запит на e-mail: info@ambu.org.ua, або зателефонуйте: +380953046894

Будемо раді бачити Вас серед учасників наших наступних заходів.

 

Telegram | Facebook | Site | Linked In

Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю» за сприяння Європейського Союзу (https://ec.europa.eu/info/aid-development-cooperation-fundamental-rights_en), який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю Асоціації митних брокерів України і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.”