22 вересня 2023 року Асоціація митних брокерів України провела четверту в цьому році фокус-групову дискусію щодо чинних умов здійснення експортно-імпортних операцій, оформлення транзитних вантажів, взаємодії з представниками Держмитслужби.

Учасники дискусії – митні брокери, обговорюючи тенденції ЗЕД впродовж останніх кількох місяців, зазначили про відсутність значимих змін. Це стосується як напрямів експорту та імпорту товарів, так і логістичних викликів щодо їх здійснення.

У зв`язку з воєнною агресією росії в Україні переважна більшість оформлень товарів здійснюється на кордоні України/ЄС у міжнародних автомобільних пунктах пропуску (МАПП) та залізничними шляхами.

За останні два місяці учасники фокус-групи відзначили зростання кількості експортних операцій, яке пов`язані з сезоном збору та вивозу аграрної продукції. Основними країнами експорту залишаються країни Європейського Союзу, Молдова, Туреччина, Ізраїль, США, Ліван.

Митні брокери зазначили про низьку ефективність роботи електронної черги. Адже на практиці цей механізм часто-густо не пришвидшує проходження кордону, проте й навіть гальмує. На думку учасників, почерговий під`їзд машин у визначений час дещо затримує оформлення, так як в живій черзі за цей час теоретично могло б оформитись більше машин. Прискорене проходження кордону передбачено для транспортних засобів, які перевозять продукцію, що швидко псується. Проте на практиці така перевага не завжди працює.

Наявність значних черг і затримок, пов`язаних з проходженням корону, зумовлює зростання вартості фрахту, а подекуди і відмови перевізників брати завантаження за певними напрямами.

Необхідність пломбування товару та неможливість проведення цієї процедури у міжнародних автомобільних пунктах пропуску призводить до чималих черг до найближчих терміналів поблизу західного кордону (у м. Львів наприклад). Завантаженість терміналів у східних регіонах (м. Запоріжжі) є значно меншою. Адже переважна більшість товару зберігається поблизу кордону з країнами ЄС.

Процедура оформлення товарів відрізняється за регіонами України. На думку учасників ФГД, відсутність уніфікованих вимог до переліку документів, необхідних до надання представниками бізнесу, є вагомою перешкодою для подолання корупції на митниці та формування дійсно ринкових конкурентних умов діяльності митних брокерів, суб’єктів ЗЕД тощо.

Основна проблема, яка, на думку учасників ФГД, потребує негайного вирішення – це визначення митної вартості. Існуюча процедура залишається максимально непрозорою, містить корупційну складову. Бувають ситуації, коли на один і той самий товар різними митницями по-різному визначається митна вартість. Митні брокери впевнені, що у Державної митної служби України наявні інструменти для врегулювання питання визначення митної вартості шляхом введення уніфікованого та зрозумілого підходу до її визначення. Для цього потрібно передусім політичне рішення на найвищому рівні.

Бізнес насторожено очікує зміни, заплановані на листопад 2023 року, а саме – відміну декларацій типу ЕА. З 7 листопада 2023 року вводяться вимоги обов`язкового заїзду на термінал для компаній, які не мають спрощень. Варто зауважити, що спрощення зможуть отримати далеко не всі компанії у зв`язку зі складністю процесу та високими вимогами до бізнесу. Для своїх компаній митні брокери не бачать очевидних переваг в отриманні статусу АЕО-Б та AEO-С.

Чимало представників бізнесу повною мірою не розуміють як система буде працювати надалі у зв`язку зі згаданими змінами. Митні брокери припускають, що північні та східні регіони України (Чернігівська, Харківська, Запорізька області) залишаться без роботи, так як за умовами страхових договорів перевізники здебільшого обмежені у пересуванні територією України. Втім на термінали поблизу кордону з ЄС і Молдовою навантаження буде надмірне.

Митні брокери порушили питання щодо довготривалої процедури проходження кордону у МАПП «Орлівка» для експрес-перевізників. Оформлення таких перевізників відбувається за окремою процедурою (у визначеному кабінеті, окремим інспектором) і є надто затягнутою у часі, оскільки відбувається лише вдень. Учасники вважають, що відокремлювати оформлення експрес-перевізників від інших є недоцільним, оскільки така процедура не прискорює оформлення на кордоні.

Учасники групи звернули увагу, що оформлення транспортних засобів у режимі «імпорт» часто відбувається «за таблицями». Тобто представники митних органів використовують наявні табличні дані та приймають рішення з приводу митної вартості на конкретно ввезену машину. Це викликає багато нарікань з боку бізнесу. Наприклад, за такою схемою не враховуються несправності транспортного засобу, які можуть значно впливати на його ціну.

При оформленні транспортних засобів митниці орієнтуються також на свої бази даних. Це означає, що якщо якась марка машини попередньо була оформлена по завищеній ціні, це буде впливати на визначення митної вартості під час подальших оформлень машин тієї ж марки. Очікування бізнесу – обґрунтований та прозорий підхід на визначення митної вартості.

Стосовно взаємодії з митними органами учасники зауважили, що з початком війни комунікація бізнесу та представників митниці покращилась. Відзначають зацікавленість митних інспекторів сприяти роботі бізнесу, допомагати суб`єктам господарювання. Проте не вистачає рівня кваліфікації кадрів через їх високу мобільність і оновлення. Багато досвідчених представників митниці звільнились, у т.ч. через мобілізацію.

Коли відбуваються зміни у законодавстві, запроваджуються нововведення, рішення інспекторами на місцях приймаються надто повільно, у т.ч. через очікування вказівок і роз’яснень від центрального апарату ДМСУ. Для подолання цих перешкод, на думку учасників фокус-груп, необхідно підвищувати рівень кваліфікації співробітників регіональних митниць. У тому числі заздалегідь проводити роз`яснювальні заходи щодо нововведень у законодавстві, порядку здійснення оформлення товарів у різних митних режимах за участі представників регіональних митниць з метою забезпечення уніфікованого підходу на всій території України.

Такі фокус-групові дискусії АМБУ планує проводити надалі регулярно з метою моніторингу змін у митній сфері, пов’язаних із запровадженням в Україні воєнного стану.

Якщо Ви бажаєте долучитися до обговорення – направте нам запит на e-mail: info@ambu.org.ua, або зателефонуйте: +380953046894

Будемо раді бачити Вас серед учасників наших наступних заходів.

Telegram | Facebook | Site | Linked In

Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю» за сприяння Європейського Союзу (https://ec.europa.eu/info/aid-development-cooperation-fundamental-rights_en), який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю Асоціації митних брокерів України і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу