РЕЗУЛЬТАТИ ДРУГОЇ ФОКУС-ГРУПИ «МОНІТОРИНГ ЗМІН У МИТНІЙ СФЕРІ В УМОВАХ РОСІЙСЬКОЇ АГРЕСІЇ ПРОТИ УКРАЇНИ»

18 травня 2023 року Асоціація митних брокерів України провела другу в цьому році фокус-групову дискусію щодо чинних умов здійснення експортно-імпортних операцій, оформлення транзитних вантажів, взаємодії з представниками Держмитслужби.

Учасники дискусії – митні брокери та експерти з митної справи, обговорюючи тенденції ЗЕД впродовж останніх кількох місяців, зазначили про відсутність значимих змін. Це стосується як напрямів експорту та імпорту товарів, так і логістичних викликів щодо їх здійснення.

У зв`язку з воєнною агресією росії в Україні переважна більшість оформлень товарів здійснюється на кордоні України/ЄС у міжнародних автомобільних пунктах пропуску (МАПП). Навантаження на західний кордон України є чималим, а пропускна спроможність міжнародних автомобільних пунктів пропуску залишається однією з нагальних проблем.

До початку воєнної агресії росії в України об’єми оформлень вантажів на автомобільних пунктах пропуску були в три рази меншими. Починаючи з травня 2023 року, пропускна спроможність погіршилася у зв`язку з протестами зі сторони Польщі. Спочатку протестували виробники сільськогосподарської продукції (сої, пшениці), наразі ‑ перевізники, оскільки для європейських перевізників залишилися квоти на дозволи зі сторони України, на відміну від українських перевізників, для яких Європейські країни відмінили дозвільну систему з 24 лютого минулого року.

Ситуація на автомобільних пунктах пропуску дещо покращилась у зв`язку з роботою електронної черги, проте це не вирішує проблему завантаженості. Вже тиждень електронна черга працює у тестовому режимі на пунктах пропуску «Рава-Руська», «Краковець», «Порубне», «Ужгород». Раніше вона працювала лише у МАПП «Ягодин». Поблизу кордонів створено майданчики для автомобілів, але вони дуже малі, розраховані максимально на 200 машин. Найпроблемніший пункт пропуску з найбільшою чергою – МАПП «Ягодин», де орієнтовний час оформлення однієї машини – 1 година. Враховуючи довжину черги, яка у теперішній час становить 35 км, жодний електронний механізм не спроможний розв`язати проблему такого масштабу.

Наразі вирішується питання пропуску по окремому коридору машин, які прямують  в інші країни і не попадають під ветеринарний, фітосанітарний контроль. Для них всі норми нетарифного регулювання будуть застосовуватись за місцем призначення.

Пропозиції щодо покращення ситуації на автомобільних пунктах пропуску (кордон з країнами ЄС):

– розширити пропускну спроможність пунктів пропуску за рахунок розвитку інфраструктури;

– надати можливість здійснення спільного митного та прикордонного контролю за прикладом пунктів пропуску на кордоні Україна-Молдова (МАПП «Паланка»). Тут загальний час оформлення одного автомобіля зазвичай не перевищує 30 хвилин.

Основна проблема, яка, на думку учасників ФГД, потребує негайного вирішення – це визначення митної вартості. Сьогодні зазначена процедура залишається максимально непрозорою, містить корупційну складову. Бізнес спрямовує зусилля на підтвердження митної вартості за здійсненими оформленнями – тримає контакт з працівниками ДМСУ та має позитивні результати – один з учасників групи зазначив ситуацію коригування митної вартості на користь імпортера.

Учасники групи звернули увагу, що оформлення товару в режимі «імпорт» зачасту відбувається «за таблицями». Тобто представники митних органів використовують наявні табличні дані та приймають рішення з приводу митної вартості на конкретно ввезений товар, що виконує, на думку представників бізнесу, передусім функцію наповнення бюджету.

Митні брокери не задоволені функціонуванням Автоматизованої системи аналізу та управління ризиками (АСАУР). Практичний приклад її неефективності: представники міжнародної логістичної компанії працювали над оформленням товару за державною угодою між Європейським Союзом та Україною – Єлампочки. Було ввезено 180 авто з лампочками і з них майже 170 потрапили на митний догляд. Проте за такими поставками митні платежі не сплачуються згідно з Постановою Кабміну. На митницю писали листи – проте система ризиків продовжувала спрацьовувати.

Стосовно взаємодії з митними органами учасники зауважили, що якість комунікації залежить від регіону митниці. Є митниці, де питання вирішуються швидко та на високому рівні, а є ситуації, коли навпаки взаємодія відбувається доволі повільно та неефективно (питання, які виникають: незрозумілі направлення на митний огляд, ініціація митного огляду наприкінці часового регламенту оформлення машини, затягування митних оформлень вантажів). Окремо бізнес відмічає високий рівень якості комунікації з представниками центрального апарату ДМСУ.

Представники бізнесу бачать вирішення проблеми у можливості ведення комунікації щодо кожного митного оформлення з інспектором в режимі онлайн, що надало б можливість оперативного надання додаткових документів для підтвердження митної вартості за необхідності, а також надання роз`яснень за запитом інспектора.

 

Такі фокус-групові дискусії АМБУ планує проводити надалі регулярно з метою моніторингу змін у митній сфері, пов’язаних із запровадженням в Україні воєнного стану.

Якщо Ви бажаєте долучитися до обговорення – направте нам запит на e-mail: info@ambu.org.ua, або зателефонуйте: +380953046894

Будемо раді бачити Вас серед учасників наших наступних заходів.

 

Ця публікація була підготовлена в рамках проєкту Підтримка «Громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю» за сприяння Європейського Союзу (https://ec.europa.eu/info/aid-development-cooperation-fundamental-rights_en), який реалізується Інститутом економічних досліджень та політичних консультацій. Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю Асоціації митних брокерів України і жодним чином не відображає точку зору Європейського Союзу.