Мінтрансзв'язку: Врегулювати правове поле доставки вантажів дозволить Закон «Про змішані (комбіновані) перевезення»

У Міністерстві транспорту та зв’язку України відбулась нарада з питань відновлення та організації комбінованих перевезень під головуванням директора Департаменту залізничного транспорту Михайла Макаренка. На нараді було розглянуто проект Закону України «Про змішані (комбіновані) перевезення» та питання залучення додаткових і нових вантажів для перевезення залізничним транспортом та переробки в морських торговельних портах.

На нараді були присутні представники Робочої групи, затвердженої наказом Мінтрансзв'язку від 21 вереня 2009 року №984: фахівці центрального апарату Мінтрансзв’язку, Державної адміністрації залізничного транспорту, ДП «Український державний центр транспортного сервісу «Ліски», Асоціації міжнародних автомобільних перевізників України, ДП «Служба міжнародних автомобільних перевезень» ДП «Державний науково-дослідний центр залізничного транспорту України», Державного економіко-технологічного університету транспорту, ДП «ДержавтотрансНДІпроект», ТОВ «Перша вантажна компанія в Україні». Також до обговорення були залучені фахівці компанії Rail World Україна, експерт з комбінованого мультимодального транспорту проекту ТЕН-Т, ТОВ «Трансполіс», фахівці Укрморрічфлоту, Одеського та Іллічівського портів.

Відкриваючи нараду, директор Департаменту залізничного транспорту Михайло Макаренко наголосив на необхідності прийняття Закону «Про змішані (комбіновані) перевезення». Адже цей Закон дозволить врегулювати комбіновані (контрейлерні) перевезення та визначити правове поле розвитку сучасних способів доставки вантажів. А це, у свою чергу, дозволить підвищити якість обслуговування споживачів транспортних послуг, зменшити витрати на перевезення, знизити екологічні навантаження на природне середовище, а також прискорити інтеграцію транспортно-дорожнього комплексу України до європейської та світової транспортних систем.

Цим законом мають бути врегульовані відносини, не регламентовані діючим законодавством. Зокрема, необхідно вирішити проблему укладання угод між перевізниками, які приймають участь у змішаному перевезенні, врегулювати проблеми відповідальності, дати визначення єдиного транспортного документа, вузлової угоди, її змісту та істотних умов та інші питання технології роботи учасників цих перевезень.

Організація змішаних перевезень вантажів є одним із головних напрямів сучасної європейської транспортної політики. Міжнародна практика свідчить, що в останні роки дві третини перевезень вантажів у міжнародному сполученні здійснювалось у змішаних сполученнях за принципом «від дверей до дверей». В Україні, при значному потенціалі змішаних, зокрема, комбінованих перевезень, впровадити їх досить нелегко: однією із основних причин такого становища є низький рівень правової урегульованості змішаних перевезень.

Учасники наради наголосили, що правовідносини у сфері змішаних перевезень врегульовано не повною мірою, а нормативно-правової бази стосовно комбінованого транспорту фактично не існує. Зокрема, у Статуті залізниць України питання взаємодії обмежуються лише організацією змішаних перевезень у залізнично-водному сполученні. У Кодексі торговельного мореплавства ці питання лише декларуються, конкретні форми взаємодії не визначені. У Повітряному кодексі України організація взаємодії авіаційного з іншими видами транспорту не розглядається. На внутрішньому водному транспорті до цього часу продовжує діяти статут, прийнятий ще в 1955 році, правила перевезень у змішаному сполученні за участю автомобільного транспорту не розроблені.

На сьогодні за межами правового регулювання також залишаються проблеми, що виникають у розрізі діяльності різних видів транспорту, або такі, що прямо не стосуються жодного з них. Зокрема, це проблеми організації контрейлерних перевезень, перевезень знімних кузовів, договірних відносин та майнової відповідальності взаємодіючих підприємств у транспортних вузлах, питання відповідальності сторін при комбінованих перевезеннях, компенсації шкоди від несхоронності вантажу та рухомого складу, взаєморозрахунків, оформлення перевізних документів, митних вимог, прав та обов'язків операторів змішаних перевезень тощо.

За результатами обговорення було вирішено доопрацювати Закон України «Про змішані (комбіновані) перевезення» та винести його на повторне обговорення найближчим часом.

Джерело: Кабінет Міністрів України